Како написати НАСЛОВ текста за Блог?

how-to-blogНакон одабира теме, следи најважнија ствар за твој чланак на блогу. Наслов. Алфа и Омега твог блогерског живота! Слично као и у штампи (дневне новине, магазини, књиге, реклмани материјали…), наслов твог чланка је први, а често и једини (!) сусрет публике са твојим текстом. Без доброг наслова, твој текст не мора уопште ни да постоји, јер осим што привлачи пажњу потенцијалног читаоца, он служи и као кључна реч (речи) за претраживање у броусеру и тако привлачи потенцијалну публику на твој блог и постове на њему.

Добар наслов не значи само назнаку о чему си одлучио да пишеш, он преноси суштинско значење твог чланка и тако додатно мотивиче читаоца да настави са читање, па чак и да потражи сличне текстове које си писао на свом блогу.

Добар наслов не само што мора да привуче пажњу потенцијаног читаоца, већ увек мора да јасно назначи корист или неку врсту награде (духовне или материјалне), у замену за време које ће публика потрошити на читање твог текста.

Иако постоје бројне варијације на тему који основни принципи у писањи наслова постова за блог, најважније је да знаш 8 кључних врста налова који се пишу за чланке на блогу:

Директан наслов. Као што и сама реч каже, ове врсте наслова јасно и недвосмислено казују читаоцу о чему се ради у посту, без много паметовања и лепих придева. На пример, насловом као што је ”30% попуста на сва издања”, читаоцу јасно саопштаваш шта нудиш и о чему се ту ради.

Индирeктан наслов. Овакав наслов има супротан, индиректнији приступ. Он покушава да заинтересује читаоца неким питањем, дилемом или знатижељом, на коју се одговара у тексту твог чланка. Они су често двосмислени, или у форми мале загонетке, којом се голица знатижеља. На пример, ”Добро слово много значи”, за текст који се бави квалитетом писања, може бити интригантан јер наговештава смисао текста који следи.

Новински наслов. То су наслови који сами себе објашњавају, по принципу ”што у излогу то у радњи”. Ова техника је преузета из таблоидног новинарства. Стил оваквих наслова су нека врста најаве, објаве, саопштења, или директне обајве садржаја, обично у бомбастичном стилу. На пример, ”Погледај најновији софтвер ПИСАЊЕ 2.0”, или ”Интервју са доколичарем”, и сл.

Наслов КАКО ДА? Наслови који у себи садрже ово чувено питање-понуду, спадају у једне од најефектнијих начина провлачења пажње публике! Раѕлог томе је што лјуди по својој природи воле да сазнају како да ураде ово или оно, да добије неки савет, корисно упутство, и слично, и на тај начин добију помоћ у решавању својих проблема. Пример за овакав наслов може бити ”Како да у 5 корака постанеш писац”, ”Како да пишеш за блог”, итд.

Командни наслов. Овде сама реч каже да се ради о некој врсти неопозивог захтева читаоцу. Он често представља и позив на акцију стављен у наслов текста. Код оваквог наслова увек је најважније да ПРВА реч буде команда или захтев. На пример, ”Попуни пријаву и претплати се”, ”Кликни овде и види детаље”.

Разлог ЗАШТО. Ова врста наслова, која у себи садржи реч ЗАШТО, врло добро кореспондира са КАКО ДА нсловима. Обично се користи као наслов текстовима који садрже неке листе практичних ствари, упустава и сл. ”10 разлога зашто да постанеш блогер”, или ”Зашто волиш компјутерске игре”, су примери за овакве нслове.

Наслов СВЕДОЧЕЊЕ. Сведочења некога о некоме или нечему, су такође врло ефектни облици наслова за твој текст. Људи воле да из прве или проверене ”руке” добију утисак или мишљење о неком питању. Сведок моће бити неко ко је стручњак за неко питање, задовољни корисник услуге, или неко сличан од ауторитета. Користе се праве речи некога од сведока, које се стављају у наслов, често као цитат под знацима навода. ”Треба писати за блог сваки дан – каже Петар Петровић најпознатији стручњак за ИТ у Србији”. Или , ”Писање значи живот” – Иво Андрић. И томе слично.

Дакле, још једном: зашто су наслови овако важни? Неке статистике кажу да 8 од 10 људи (80%) сигурно прочита наслов чланка, а свега 2 од 10 (20%) прочита остатак текста! То је тајна, а у исти време и крунски разлог зашто су наслови овако важан део писања текста за блог.

И запамти још једно важно правило: сваки елемент твог текста на блогу има само једну једину сврху: да се твој чланак чита и запамти од стране публике. Ако твој читалац стане код наслове и не иде даље, онда твоје писање просто – нема сврху.

(из приручника и онлајн семинара ”Писање за Блог”, проф. Дарка Тадића – Школа креативног писања)

Advertisements